Thursday, May 9, 2019

ANAK KITA, AMANAH KITA

Anak-anak kami memang sentiasa kami dedahkan dengan bahan bacaan sejak dari kecil. Sementelah, Uzma merupakan anak bongsu, maka sekian lambakan buku di rumah sudah menjadi makanan harian.  Melihat kakak-kakak yang sentiasa di disiplinkan dengan belajar dan membaca, maka permainan adik beradik tetap dalam timbunan bahan bacaan.

Bilik khas yang disediakan di rumah, penuh dengan rak-rak buku serta majalah pelbagai genre yang disediakan demi anak-anak. Kedai buku menjadi rumah kedua kami anak beranak. Sebahagian besar , wang perbelanjaan bulanan dihabiskan untuk pelaburan ini, semata-mata ingin anak-anak minat membaca.

Bukan semua anak dilahirkan genius. Kami percaya, setiap anak berbeza kepandaian. Oleh sebab itu, kemahiran membaca sangat kami tekankan untuk anak-anak kami kuasai sebelum masuk ke sekolah. Walaupun anak-anak kami hanya belajar di rumah, bukan di tadika, maka kemahiran asas membaca, menulis dan mengira haruslah seiring. kaedah pembelajaran menggunakan kaedah sendiri mengikut keperluan anak-anak. Kemahiran membaca tulisan jawi dan bacaan Al-Quran turut kami tekankan walaupun dari rumah.

Setiap anak tidak mempunyai kemahiran dan kepandaian yang sama. Ada yang cekap megira dahulu, berbanding membaca. Ada yang cepat membaca, lambat pula mengeja. Semua kemahiran perlu seimbang dan sama rata, kerana kami percaya, di sekolah, guru juga mengejar 'dateline'. Pelajar yang ketinggalan, tak mungkin guru dapat beri tumpuan yang saksama. Itulah realiti kehidupan.

Jika anak kita bermasalah, sepatutnya kitalah yang dapat menghidunya terlebih dahulu, bukannya guru. Kita lebih mengenali anak sendiri. Jika anak kita didapati lemah dalam mana-mana mata pelajaran, kita tentu sudah tahu di mana kesilapan dan kelemahannya.

Ada sahabat yang menegur dan tidak setuju dengan cara kami mendidik. Baginya, tugas mengajar, serahkan sahaja kepada guru, kerana itu sudah menjadi pekerjaan dan tanggungjawab mereka. Guru sudah dibayar gaji, untuk apa bersusah payah untuk mengajar anak sendiri?

Pandangan dan pendapat mereka, kami hanya diamkan sahaja, kerana hanya kami sahaja yang mengenali anak sendiri. Anak-anak bagus jika masing-masing memainkan peranan masing-masing. Tugas seorang anak hanyalah belajar dan taat kepada ajaran ibu bapa dan guru. Mudah sahaja. Jika mereka tidak ditekankan betapa susahnya hidup, jika tidak berusaha, alangkah ruginya hidup mereka.

Uzma, tetap kami ajar dan didik seperti kakak-kakaknya, tetapi disebabkan sibuk dengan pelajaran anak-anak yang akan mengambil peperiksaan pada tahun itu, kami anggap Uzma akan dapat menyerap segala maklumat disekeliling dia dengan baik dan mudah. Tiada masalah apa-apa.

Kelincahan dan keletahan Uzma setiap hari, menghilangkan penat dan tekanan kami. Penghibur dikala semua orang sedang lara. Sembilan ahli dalam rumah, dengan sembilan gelagat yang cukup membuatkan kami kebingungan sekali sekala. Uzma tetap menjadi tumpuan kami anak beranak setiap hari. Begitu banyak kasih sayang untuk si bongsu yang sentiasa menceriakan suasana.

No comments:

Post a Comment