Thursday, May 9, 2019

BERSUSAH-SUSAH DAHULU

Ilmu itu pelita hidup. Maka jika kita tiada ilmu, tiada pengisian dalam diri, maka hidup kita ibarat seperti tong kosong. Apa yang kita lakukan dalam hidup, ada adab dan peraturan. Saya percaya apa yang kita lalukan perlu ada ilmu. Dari remaja lagi saya suka daan minat membaca. Sebagai anak sulung dari tujuh adik beradik, contoh terbaik sudah tentulah dari anak yang tua sebagai pembimbing. Itu  kutahu dan tak perlu dipertikaikan lagi.

Terasa berat tanggungjawab yang dipikul. Sebagai seorang wanita, terasa diri diperhati dan diawasi. Tidak sanggup melakukan perkara yang mengaibkan diri dan keluarga. Perasaan yang datang dari diri sendiri, tidak perlu diajar dan disuruh, itulah juga yang dituntut dalam agama. Menjadi hamba Allah yang baik dan taat, maka hidup kita akan diberkati dan dirahmati. Itulah ajaran dan didikan dari bekas ustaz kami semasa zaman sekolah dulu. Masih berbekas di hati sehingga sekarang .

Saya percaya, jika kita mempunyai niat yang baik, ingin menjadi hamba yang taat, maka, Allah takkan sia-siakan kita di masa akan datang. Jika kita pandai menjaga diri dan agama, nescaya Allah akan mengawasi dan menyayangi kita. Ujian hidup itu pasti, supaya kita menjadi insan yang lebih baik .

Tetapi, bagaimana kita ingin terapkan didikan ini ke dalam fikiran anak-anak di zaman teknologi serba canggih ini? Adakah mereka boleh menerima cara kita, yang sudah tentu dianggap kolot dan ketinggalan zaman.

Adakah kita sudah bersedia dengan cabaran-cabaran hebat yang bakal kunjung tiba? Adakah kita punya cara, yang boleh menangani sesuatu isu yang berkaitan anak-anak, bila tiba masanya?

Apa yang dapat kufikirkan waktu itu? Apa pilihan yang ada? Fikirkan masa depan anak-anak dan kehidupan kami, hanya dengan berbekalkan ilmu sahajalah penyelamat keadaan di waktu itu. Tiada akses internet yang memudahkan kami seperti sekarang.

Pokok pangkalnya, nak dengan tidak sahaja. Bahan-bahan boleh dicari. Tidak tahu, bertanyalah agar tidak sesat di tengah jalan. Jika dengan cara berbengkel dan keluar mencari ilmu untuk anak dan keluarga, keluarlah dengan fikiran yang terbuka. Kedua ibu bapa sekali. Tidak cukup satu kepala untuk menakluki anak-anak kapal yang banyak aqalnya kelak.

No comments:

Post a Comment