Monday, May 27, 2019

DEBARAN DAN AIRMATA

Kami sudah dapatkan surat rujukan dari Klinik Muhamad,  Terus kami ke Hospital Siti Nur Zahirah, Kuala Terengganu yang terletak di Pantai Batu Burok.  Sampainya kami di kaunter pendaftaran di tingkat bawah, kami perlu naik ke tingkat dua, bahagian Ear, Nose and Throat (ENT). Terus kami dirujuk kepada Audiologis iaitu Pegawai Pemulihan Pendengaran.

Bila giliran kami masuk, kami berjumpa dengan pegawai Audiologis,  Cik Ellin Fariza yang bertugas pada waktu itu. Sebelum itu, kami ditanya berkenaan sejarah kelahiran Uzma . Mereka perlu dapatkan butir-butir terperinci agar setiap permasalahan dapat disahkan dengan tepat.

Uzma dilahirkan secara normal, cuma kelahirannya bermasalah kerana tali pusatnya terbelit di leher. Dia terpaksa diberi bantuan pernafasan dan diletakkan di bawah pemerhatian sehingga keadaanya kembali stabil.

Kami juga tiada keturunan pekak dan bisu. Jadual pelalian imunisasinya juga cukup cuma tidaklah mengikut umur yang tepat kerana isu kesihatannya pada waktu itu. Lambat atau cepat, kami tetap menghabiskan mengikut jadual di dalam buku imunisasi yang setiap bayi wajib ada. Kami sedar betapa pentingnya atau risikonya jika tidak berbuat demikian.

Uzma juga tidak mengalami demam kuning yang lama selepas dilahirkan. Keadaan atau pembentukan telinga juga normal. Tidak pernah dijangkiti apa-apa jangkitan semasa mengandung atau selepas dilahirkan. Tidak pernah juga mengalami jangkitan dalam telinga, samada bernanah atau luka yang lama.

Setelah selesai memberikan butir-butir yang diperlukan, Uzma perlu menjalani ujian Auditory Brainstem Evoked Response (ABR). yang dilakukan sewaktu anak tidur dan diberikan sedatif (ubat tidur) yang ringan. Ujian ini dilakukan oleh Audiologis. Elektrod kecil diletakkan di kulit dan di belakang telinga di kedua belah. Hasil ini akan memberikan gambaran tentang tahap masalah pendengaran bagi setiap telinga.

Siksanya hendak bagi Uzma tidur, walaupun sudah diberikan ubat tidur. Akhirnya setelah bebrapa kali 'struggle', Uzma akhirnya tewas dan lena dipangkuanku. Kupangku Uzma di riba lebih kurang satu jam. Memang lenguk tak terkata meriba Uzma selama itu. Bergerak sedikit , bimbang Uzma akan sedar dari tidur. Setelah selesai, kami cuma menunggu keputusan sahaja.

Tibalah waktu untuk menerima keputusan ujian tadi. Kami dijemput masuk ke bilik Audiologis dan disuruh duduk. Debaran dihati, tak usah cakaplah, memang berdegup kencang. Kami sendiripun tidak dapat menelah apa keputusan tersebut, cuma mengharapkan keputusan itu, yang baik-baik sahaja.

Audiologis menerangkan dengan tenang dan meminta kami menerima keputusan ini dengan redha. Uzma telah didignoskan atau disahkan mempunyai masalah pendengaran jenis sensorineural, yang disebabkan masalah pada koklea. Masalah ini biasanya kekal dan tidak dapat dirawat dengan ubat.

Pada waktu menerima keputusan dari beliau, kami berdua terkedu, tak terkata. Airmata laju je mengalir. Audiologis tersebut membiarkanku menangis tanpa henti. Kami menatap Uzma dengan  paandangan yang sayu. Apalah si kecil ini tahu erti kesedihan ibu bapanya pada dan ketika ini. Fikiranku menerawang ke lain. Segala tutur kata perbualan Audiologis sudah tidak masuk dalam fikiranku lagi. Suami hanya memandang Uzma dengan pandangan kosong...

Kasihan Uzma...

Itulah yang mampu kukeluhkan. Hanya pandangan sayu, kasihan dan kelam.

No comments:

Post a Comment