Monday, May 27, 2019

SOMETHING WRONG SOMEWHERE ( Tajuk sementara)

Kami bukannya tidak peka. Kami bukanlah jenis ibu bapa yang tidak pedulikan perkembangan anak-anak. Jika difikir-fikirkan, bukan sekali dua kami berjumpa doktor untuk bertanyakan tentang kelewatan Uzma bertutur. Semasa tinggal di Kota Damansara, setiap kali mendapatkan pelalian imunisasi, kami akan bertanyakan sekali tentang isu Uzma. Setiap kalipun pertanyaan kami, dijawab dengan jawapan yang sama ;

 " Jangan risau, perkembangan agak lambat sedikit, anak puan kan anak bongsu..."

Bila berhijrah ke Terengganu, kami juga bertanyakan soalan yang sama di klinik di sini. Kamipun dapat agak, doktor akan memberikan respon yang sama, iaitu Uzma akan bertutur juga nanti, cuma agak lewat berbanding kakak-kakak dan abangnya.

Sehingga satu hari,  aruah mak mentua datang menziarahi kami, dan bertanya, adakah Uzma sudah pandai bercakap? Banyak mana perkataan yang dia sudah dapat? Kami berdua saling berpandangan. Kelu tak terkata. Apa alasan yang hendak diberi.

Kami jelaskan apa jawapan kepada persoalan kami selama ini.kepada mak mentua dan pak mentua kami. Bukannya kami tak ikhtiar. Jika doktor sendiri sudah jelaskan dengan yakin, siapakah kita untuk menolak 'statement' doktor, bukan?

Mak mentua tetap menegaskan, jika sepatutnya anak yang berumur tiga tahun, sudah banyak perkataannya. Bukannya hanya dua perkataan sahaja. Terfikir juga kebenaran, apa yang dikatakan oleh mak mentua. Kenapa kami masih bersikap 'tak apa' dan merasakan isu ini masih tidak penting dan serius tidak seperti orang zaman dulu-dulu.

Abah Uzma masih menafikan yang anaknya ada masalah. Dia tetap mengatakan Uzma ok, cuma lambat bercakap seperti yang doktor katakan sebelum ini. Kakak-kakak dan abangnyapun tiada masalah, sudah tentu adiknyapun begitu juga. Sungguh-sungguh dia mempertahankan alasannya itu.

Mak mentua tetap berdegil. Dia minta kami bersiap-siap dan terus ke hospital pakar dan mengesahkan sendiri dengan doktor yang pakar dalam bidang ini.

" Benda seperti ini tidak boleh dibuat main. Jika Aziz tak nak pergi ke hospital, biar Mek je pergi dengan Lah. Hantar saja kami ke sana ", kata mak mentua dengan tegas.

Nak tak nak, kami perlu akur. Cakap ibu, selalunya betul. Tidak salah mencuba. Bukannya rugi bertanya dan mengesahkan apa isu Uzma yang sebenarnya. Terasa kebenaran apa yang difikirkan dek  mak mentua. Dada terasa tidak sedap hati. Selagi tidak tahu apa yang tak kena, selagi itulah, perasaan ini mula membuak-buak ingin tahu.

" Baiklah, kita pergi ke klinik biasa untuk dapatkan surat 'refer' ke hospital ", abah Uzma mengalah.

Kami terus ke Klinik Muhammad dan doktor memahami situasi kami kerana itu bukan bidang kuasa dia. Lebih baik dapatkan pengesahan dari doktor yang berkenaan, katanya.






No comments:

Post a Comment