Sunday, May 26, 2019

SEGALANYA BERMULA DI SINI

Pada tahun 2007, kakak Uzma yang sulung menduduki peperiksaan PMR, manakala yang ketiga pula akan menduduki peperiksaan UPSR. Kakak Uzma yang sulung bersekolah di sekolah agama di  bawah Yayasan Islam Kelantan di negeri Kelantan. Pada masa itu, dua orang kakak Uzma berada di sekolah menengah dan tiga orang bersekolah di sekolah rendah di Terengganu.

Kesibukan dengan urusan dan rutin setiap hari, berulang alik mengambil dan mengantar anak membuatkan diri ini sentiada sibuk. Kelas tuisyen diadakan pada waktu malam, sengaja melibatkan diri bertujuan mencabar diri sendiri dengan setiap isu-isu pembelajaran agar setiap kelemahan anak-anak, dapat diatasi sendiri.

Setiap kali menghantar kakak-kakak ke sekolah, Uzma akan kuangkut sekali. Ke hulu, ke hilir bersama, tidak berenggang sedikitpun. Kuakui, Uzma anak yang baik dan mudah dijaga.

Pada waktu petang, kebiasaannya Uzma akan mengadap televisyen di tingkat atas. Dari dapur, memang dapat kulihat apa yang dibuatnya . Setiap hari, aktiviti bersama Uzma dapat dilakukan dengan baik. Menyanyi, mengira bersama-sama. Setiap anak, akan kuajar perkara yang sama agar tahapnya seperti kakak-kakaknya yang lain.

Abang Uzma pula belajar di kelas tahfiz pada waktu pagi hingga tengahari. Selesai memasak, berkejar ke sekolah Haziq dan mengambil tiga orang kakak Uzma balik dari sekolah.

Masih kuingat, setiap kali mengajar Uzma  mengenal asas huruf dan nombor. Dia akan fokus pada apa yang kuajar. Lebih banyak senyum dan melihat mimik muka kita. Walaupun sekejap, sekurang-kurangnya , matlamatku tercapai iaitu memperkenalkan asas bacaan. Dengan cara itu, harapanku dia akan mula menyebut perkataan-perkataan asas. Itu matlamat utama.

Setiap kali mengajar Uzma menyebut, dia akan cuba meniru dan menyebutnya semula dengan melihat wajahku. Kebiasaannya dia memang suka dengan mimik muka yang sering kutunjukkan setiap kali bermain dengannya. Nyanyian lagu kanak-kanak menjadi lagu rutin kami setiap kali bersama.

Setiap hari turun ataupun menaiki anak tangga rumah, kami akan membilang bersama-sama. Waktu itu perkataan mula-mula yang disebutnya ialah mama dan abah. Dua perkataan keramat tersebut, , seingatku, dia dapat sebut sejak dari umurnya setahun lebih lagi. Sehinggalah umurnya tiga tahun, dua perkataan itu masih kekal cuma tidak bertambah. Tiada perkataan lain lagi sejak itu.




No comments:

Post a Comment